Baza znanja
Razumna prilagodba
Važne informacije za posloprimceOsoba s invalditetom pri zapošljavanju ostvaruje pravo na razumnu prilagodbu. To znači da se radno mjesto treba prilagoditi njenim stvarnim potrebama u cilju prevladavanja njenih teškoća.
Postoje sljedeće vrste razumnih prilagodbi:
- Arhitektonska prilagodba radnog mjesta odnosi se na:
- fizičku prilagodbu radi lakše pristupačnosti prostoru u kojem osoba radi
- uklanjanje postojećih arhitektonskih barijera u radnoj okolini ili pri dolasku na radno mjesto
- osiguravanje mogućnosti pristupa svim prostorijama u kojima osoba s invaliditetom izvršava radne zadatke
- ugradnju rampe, dizala, vertikalno/koso-podizne platforme, širokih vratnih okvira, proširenje hodnika, korištenje prilagodbu sanitarnih prostorija i sl.
- Tehnička prilagodba uvjeta rada, opreme i sredstava za rad odnosi se na:
- prilagodbu opreme i sredstva za rad kako bi osoba s invaliditetom mogla samostalno i bez puno dodatnog napora izvršavati radne zadatke
- osiguravanje dodatne rasvjete, slabijeg ili jačeg osvjetljenja, zvučne ili svjetlosne signalizacije, prikladnog telefona, tipkovnice ili miša
- korištenje asistivne tehnologije, namještaja po mjeri, uredskog stola s mogućnošću reguliranja visine i nagiba ili drugih specifičnih pomagala, ovisno o vrsti oštećenja i potreba samog zaposlenika
- Prilagodba psihosocijalnih aspekata radnog mjesta i radnog okruženja odnosi se na:
- podršku u radu, suradnju s drugima, češću kontrolu izvršavanja radnih zadataka, ohrabrivanje, poticanje
- dodatni trud ostalih zaposlenika, stručnih radnika i radnih instruktora
- Prilagodba kognitivnih aspekata radnog mjesta i radnog okruženja odnosi se na:
- pojednostavljenje radnih operacija, pri čemu se stupanj zahtjevnosti prilagođava sposobnostima i ograničenjima osobe
- pomoć pri radu u izvršavanju dijela radnih zadataka, davanje jasnih uputa primjerenih stupnju intelektualnog statusa i razumijevanja osobe
- prilagodbu tempa i složenosti radnih zadataka prema posebnostima svake osobe - npr., jedan zadatak u određenom roku, a ne više zadataka odjednom
- demonstraciju izvršavanja zadataka radi njihova boljeg razumijevanja
- osiguravanje dužeg vremena za izvršavanje radnog zadatka u odnosu na vrijeme koje je za isti zadatak potrebno ostalim zaposlenicima
- Prilagodba organizacijskih aspekata odnosi se na:
- fleksibilnost u radnom vremenu, mijenjanje rasporeda
- omogućavanje korištenja nekoliko kraćih stanki umjesto jedne duže
- preraspodjelu zadataka među ostalim zaposlenicima, uz poštovanje njihova postojećeg obima posla i radnog rasporeda
- promjenu načina poslovne komunikacije među zaposlenicima - npr., u slučaju zapošljavanja osobe s većim oštećenjem vida, moguća je razmjena informacija/radnih zadataka samo usmeno ili e-poštom
- osiguravanje dodatnog osposobljavanja ili uvježbavanja
- miran radni ugođaj bez puno ometanja, stvaranje dobre klime u radnom okruženju
- Ostale moguće prilagodbe:
- podrška druge osobe u izvršavanju radnih zadataka (asistent)
- organiziranje dodatnih osposobljavanja i obuka
- korištenje osobne sigurnosne opreme
Potrebne prilagodbe određuju se nakon procjene od strane ZOSI-ja.